dinsdag 16 juni 2015

Voel ik me anders?

Of ik me anders voel omdat ik autisme heb?
Nee en ja.

Nee omdat ieder mens nu eenmaal anders is, het zou gek zijn als iedereen hetzelfde was. Daarmee wordt het wat saai op deze wereld.
Toch moet ik ook een ja bekennen. En dat is omdat mensen zonder autisme je soms als "anders dan anderen" behandelen.
En ook omdat het niet aan me te zien is dat ik autisme heb.
Wanneer ik overprikkeld heb en ik zeg dat, dan wordt er vaak geroepen dat mensen zonder autisme dat ook hebben.
Maar kunnen zij voelen wat ik voel? Nee.
Kunnen zij denken wat ik denk? Nee.
Overprikkeld zijn is voor ons net iets vervelender. Omdat er nog van alles door je hoofd blijft gaan en dat kun je op zo'n moment niet filteren. Dus mijn hoofd is letterlijk "vol".

Ik voel me ook vaak anders omdat ik minder snel ben. Maar dat komt ook mede door deze snelle maatschappij.
En moeten we allemaal snel zijn? Met snelheid maak je vlugger fouten, vind ik dan. Met snelheid ben je vlugger gestrest.
Ik kan heus wel wat sneller werken maar het voelt niet altijd goed. 
Misschien als ik in een ander land had gewoond waar een andere mentaliteit heerst dan had ik dit gevoel niet gehad.

Maar verder voel ik me echt niet anders dan een ander.
Ik lach net zo graag om grappen, kan net zo goed huilen bij een vervelende gebeurtenis. 
Erger me net zo goed aan bepaalde mensen. Kan net zo goed genieten van een zomerse dag.
Praat net zo graag met anderen.
Alleen dit alles doe of denk ik nét even iets anders maar dat máákt me niet anders.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry dat ik je berichtje nu pas zie. Ik heb ook pdd-nos. Heb je al lang de diagnose?

      Verwijderen