dinsdag 8 september 2015

Wat te veel prikkels met mij doen

Prikkels, overal zijn ze. Geluiden, kleuren, geuren.
Vermijden zal niet gaan, tenzij je in een ruimte gaat zitten waar geen één prikkel is. Maar dat is ook niet wat men wil.
Zelfs ik niet.
Ik heb op dit moment al een prikkel, hoofdpijn terwijl ik deze blog typ. Goed om te testen hoe ver ik kom met mijn blog.
Een prikkel die net voorbij kwam, was de ziekenwagen. Er bleek iets verder door in de straat iets te zijn gebeurd. Gelukkig zit ik op 3 hoog op een flat en krijg zo niet veel mee van het ongeluk.
Dus die prikkel is bijna nihil.
Soms krijg ik zoveel prikkels op een dag, dat ik mezelf zou willen opsluiten, of liever in een boomhut zitten midden in "the middle of nowhere"
Alleen de natuur om me heen, geen mensen die iets van je willen. Geen internet, telefoon, televisie.
Bij te veel prikkels word ik moe, voelt mijn buik vervelend en worden mijn spieren heel gespannen. Ook vaak een vol hoofd, wat zich vandaag in hoofdpijn uit.
Meestal blijft het bij een vol hoofd, mijn gedachten gaan zo snel, echt alles door elkaar. Dat kost veel energie.
Soms voel ik me al moe als de dag amper is begonnen. Dat komt ook wel omdat ik heel gespannen slaap, mijn dochter hoort me soms met mijn tanden knarsen in mijn slaap. Als ik half wakker ben, merk ik dat ook, en voel dan ook heel veel spanning.
Ook kan het zich uiten in boos worden, of juist helemaal afsluiten van de omgeving.

Ik ga de prikkels 1 voor 1 behandelen, met enkele voorbeelden waar ik last van heb.



  1. Geluiden: Voorbeeld is regen die de hele dag tegen het raam klettert. Kinderen die krijsen, al weet ik dat hun er niks aan kunnen doen, het zijn de ouders die hun kind moeten toespreken. Harde muziek, zodat je zelf niet eens meer normaal kan praten.
  2. Kleuren: Als de lucht helemaal bewolkt is en een fel gekleurde uitstraling heeft, ik wil het liefst veel blauw in de lucht zien, dan voel ik me prettiger.
  3. Gevoel: Soms kan ik een aanraking niet verdragen, heb ik vaak in een rij. Maar kan ook zijn als ik met mijn dochter op de bank zit en ze zit net iets te dicht naast mij. Dit heb ik vooral als ik al wat moe ben.
  4. Geuren: Ik ruik best wel goed, en vind veel geuren niet zo lekker ruiken, sigarettenrook, bah, ik kan het echt niet hebben, maar de geur van een sigaar vind ik nóg erger. En raar maar waar, spiritus vind ik heel lekker ruiken. En ook als een kaars is uitgeblazen of een lucifer die weer uit is. 
Omdat ik de laatste tijd best veel prikkels ervaar waar ik last van heb, wil ik even een paar dagen weg. Naar iets wat je misschien niet gauw verwacht. Naar Abdij Koningshoeven, in een gastenhuis.
Is niet zover weg, en toch kan ik rust ervaren. 
Misschien maar voor 2 dagen. Dat kan al voldoende zijn. Maar ik ga er nog even over denken, waar ik goed in ben.
Hieronder nog een gedicht uit mijn gedichtenbundel Gedichten á la auti. Ik vind dit gedicht heel toepasselijk bij deze blog.
En mijn blog is ondanks mijn hoofdpijn best goed gelukt, al zeg ik zelf. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten