zaterdag 19 maart 2016

Het is...bruxisme

Bruxisme, had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Totdat ik het woord las in de tv gids. Het stond in de Tros kompas.
Bruxisme....een slaapstoornis.
Dus ik heb zonder dat ik het wist een slaapstoornis. Een slaapstoornis is het zeker, de tv gids heeft me niet zomaar wat wijsgemaakt. Ik heb daarna ook nog op internet gezocht, daar stond het ook, een slaapstoornis.
Onder de mensen die niet weten wat ik met bruxisme bedoel: TANDENKNARSEN.
Ik schaam me er niet voor om dit te zeggen, het komt bij veel meer mensen voor.
Het is vooral vervelend voor mensen om je heen.
Mijn dochter kan mij horen in de nacht. Zelf merk ik het amper of niet.
Soms word ik half wakker in de vroege ochtend en dan hoor ik mezelf ook. Dat is best raar want het voelt vreemd en het klinkt vreemd.
Ik kan er wel vanaf komen. De tandarts had wel iets maar dat vond ik wel wat kostbaar. 
Ik heb ook gelezen dat het aan stress ligt (ben ik soms zo vaak gestrest, bewust dan wel onbewust?).
Hiervoor zouden ontspanningsoefeningen kunnen helpen.
Het is dus een slaapstoornis. Toch heb ik bij het woord slaapstoornis hele andere gedachten.
Bijvoorbeeld lang wakker liggen. Ik lig bijna nooit lang wakker. Of bijna helemaal niet kunnen slapen. Ik slaap toch wel een uur of 7 รก 8. 
Toch moet ik wel bekennen dat ik me nog wel wat moe voel in de ochtend. 
Maar voorlopig zit ik dus met een slaapstoornis zonder dat ik daarvan af wist. 

Dit vond ik op internet. Is eventueel ook te gebruiken.
Maar ik vind het zo raar om in de nacht iets in je mond te hebben.

1 opmerking:

  1. Mijn ex (met Asperger) heeft hier ook last van. Tenminste; IK had er altijd last van, haha. Hij sliep gewoon door. Ik denk dat er door overprikkeling en alle indrukken die overdag worden opgedaan s'nachts allerlei zaken worden 'verwerkt'. Het komt vaak voor volgens mij. Mijn jongste dochter van 6 heeft het ook (zij is zeer overgevoelig) en mijn vriendin heeft er ook last van. Zij heeft er wel een bitje voor en dat werkt goed. Bij momenten dat er veel gebeurt overdag (hoewel je dat niet altijd als stress ervaart) is het inderdaad erger. Mijn tip (die ik bij mijn dochter gebruik) is een goed bedritueel te hebben waarbij je je totaal ontspant voordat je naar bed gaat. Warme melk, geen scherm meer, een fijn boek of muziek, etc. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen